Od środy, 9 lipca, kierowcy mogą korzystać z trzeciego już oddanego wiaduktu na drodze krajowej nr 74. Obiekt wraz z rondem zlokalizowane są w Jałowęsach. To część budowanej obwodnicy Opatowa.
Obejście Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 i S74, a także łącznika północnego w ciągu DK74 została dofinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko kwotą 336,7 mln zł, a całkowity koszt inwestycji to 688,9 mln zł.
Już trzy wiadukty
Wiadukt w Jałowęsach jest trzecim obiektem - wybudowanym i udostępnionym do ruchu - w ramach realizowanej obwodnicy Opatowa. Użytkownicy korzystają już z wiaduktu w ciągu drogi powiatowej nad budowaną DK9 w Tomaszowie, a także z obiektu w ciągu drogi gminnej nad S74 w Okalinie.
Oddany do użytku dziś wiadukt znajduje się nad budowaną S74, czyli nad odcinkiem obwodnicy Opatowa. Jadąc od Kielc, kierowcy wjadą na wiadukt z nowego ronda, które komunikuje nowy odcinek DK74 z jej obecnym przebiegiem. Z wiaduktu zjadą natomiast w istniejącą DK74 w stronę Opatowa.
W czasie budowy obiektu ruch na DK74 odbywał się wahadłowo i był sterowany sygnalizacją świetną. Po zmianie organizacji ruchu po DK74 w Jałowęsach można jeździć płynnie w obu kierunkach.
Koniec jeszcze w tym roku
W związku z robotami, ruch wahadłowy obowiązuje jeszcze na DK9 między Ostrowcem Świętokrzyskim a Opatowem, w miejscu połączenia istniejącej „dziewiątki” i jej nowego, dwujezdniowego przebiegu. Taka organizacja ruchu nadal obowiązuje na DK74 między Jałowęsami a Opatowem w obrębie budowanego ronda na skrzyżowaniu z DK9.
Czynne są natomiast ronda na skrzyżowaniu DK9 z łącznikiem północnym w ciągu DK74 do obwodnicy Opatowa i na skrzyżowaniu budowanej S74 z istniejącą DK9 w Okalinie.
Jako odrębna inwestycja w maju oddany został do użytkowania 3-kilometrowy łącznik północny DK74 z trzema wiaduktami i rondem w Adamowie (do czasu otwarcia obwodnicy Opatowa tylko dla relacji Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Annopol Kraśnik/Lublin).
Zaawansowanie robót na całej obwodnicy sięgnęło już natomiast 90 procent, a przewidywany koniec to III kwartał tego roku. Na trasie głównej w 95 proc. ułożona została podbudowa bitumiczna i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni. Układanie ostatniej warstwy ścieralnej przekroczyło półmetek. Rozpoczęło się wykonywanie oznakowania poziomego. Na mostach, wiaduktach i estakadach prowadzone są roboty wykończeniowe. Do wykonania pozostało ułożenie ostatniej warstwy nawierzchni na pozostałych odcinkach obwodnicy, wykonanie prac przy rondach i łącznicach na połączeniach nowych i istniejących dróg, prace przy oznakowaniu, a także szereg robót wykończeniowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.